Veebiportaali kasutatavuse analüütika

Võimalikke põhjuseid, miks veebiportaali kasutatavus võib kehv olla, on erinevaid. Põhjused võivad peituda kehvas otsingusüsteemis või hoopis segases navigatsiooniteekonnas. Kindel võib olla selles, et kehv kasutatavus jätab pea alati endast maha jälgi, mida on võimalik mõõta.

Veebikasutatuavuse töölaud on ehitatud koostöös Trinidad Wisemani kasutajakogemuse disaineritega.

Töölaua moodulid

  • Otsingu kasutatavus

    Suure infohulgaga portaalide puhul on raske saada ülevaadet otsingu kvaliteedist kasutajate vaatest. Otsingu puhul sõltub kasutajakogemus paljuski portaali loodud sisust ja sisestatud otsingukriteeriumitest, mis alati ei kipu omavahel kokku langema.

    Mõõdikute loetelu:
    • otsingu kasutatavuse %
    • otsingufiltri kasutamise %
    • otsingutulemuste- ja funktsioonide eiramise %
    • filtri täpsustamise %
    • arusaamatute otsingutulemuste %
    • liiga kaugete otsingutulemuste %
    • otsingutulemuste puudumise %

  • Vormide kasutatavus

    Moodul aitab põhjalikult tuvastada ja analüüsida kõiki kasutaja tegevusi veebilehel, mis on seotud vormidega. Vormide kasutatavus sõltub paljuski vormi sisust – kuidas see on üles ehitatud ja kas see on ka sisuliselt (nt tekstide arusaadavus) kasutajale mõistetav.

    Mõõdikute loetelu:
    • vormide kasutatavuse %
    • abi vajamise %
    • valideerimisvigade %
    • esitamata vormide %
    • vormi esitamise katsete %
    • vaikeväärtuse muutmise %

  • Ostukorvi kasutatavus

    Moodul aitab tuvastada ja analüüsida kasutaja ostukorvi kasutamiskogemust veebilehel. Põhjuseid miks kasutaja ostu lõpule ei vii, on erinevaid. Vigu võib olla näiteks nii ostukorvi ülesehituses kui ka ebamugavas sisselogimissüsteemis.

    Mõõdikute loetelu:
    • ostukorvi kasutatavuse %
    • unustatud ostukorvi %
    • ostukorvi hülgamiste %
    • ebaõnnestunud väljaostmise %
    • esemete eemaldamise %
    • valideerimisvigade %
    • ostukorvi- ja funktsioonide eiramise %
    • tähelepanu eemalejuhtimise %
    • otstarbetute duubeldamiste %


  • Navigatsiooni kasutatavus

    Moodul aitab põhjalikult tuvastada ja analüüsida kasutaja navigeerimisteekonda veebilehel. Veebilehe looja tekitab oma nägemuse õigest navigeerimisteekonnast, kuid see ei pruugi olla vastavuses kasutaja tegelike liikumiste ja soovidega.

    Mõõdikute loetelu:
    • navigatsiooni kasutatavuse %
    • edasi-tagasi liikumise %
    • lehe värskendamise %
    • lehtede liigkiire läbimise %
    • mitte kasuliku sisu %
    • kasuliku sisu %
    • 404 lehe külastuste %
    • veebilehesiseste katkiste linkide %
    • mitteklikitavate elementide navigeerimiseks kasutamise %
    • mitmekordsete klikkide %

Tööprotsess töölaua kasutusele võtmiseks

Andmete kogumiseks vajalike Tag’ide seadistamine

Meie lahendus kasutab ära teie olemasolevat veebianalüütika platvormi - Google Analytics või Piwik (endine Matomo). Selleks, et töölaud tööle hakkaks, seadistame vajalikud kinni püütavad sündmused ehk Tag’id.

Andmeid hakataks koguma kohe, kui Tag’id on seadistatud (isegi, kui neid ei kuvata töölaual). Selleks, et andmeid tulevikus näha oleks, soovitame andmete kogumiseks luua esimesena Tag’id (isegi, kui töölaud luuakse hiljem).

Andmevahetuse tehniline seadistus

Selleks, et andmed liiguksid perioodiliselt töölauale, seadistame automaatse andmevahetusliidese. Andmevahetusliides teeb ka mõõdikute esmased arvutused.

Töölaua täiendamine ja koolitus

Töölauale hakkavad tekkima peale andmevahetusliidese seadistamist eelseadistatud numbrid. Vastavalt organisatsiooni eripärale on aga võimalik mõõdikuid muuta ja täiendada. Peale seadistamise lõppu ja kasutusele võtmise alguses viiakse kasutajatele läbi koolitus. Ühe mooduli seadistamine võtab aga kuni 1 kuu.

✺ Tihti esitatud küsimused ✺

  • Töölaud on ehitatud Google Analytics või Piwik platvormile, nii et see mõõdaks täiendavaid sündmusi ja arvutaks kokku oluliste sessioonide osakaalu.

    Lühidalt öeldes täiendab meie töölaud mõõdetavaid sündmusi, mida vaikimisi Google Tag Manageri ja Google Analyticsiga (ega ka Piwikuga) kaasa ei tule. Lisaks ehitame eraldi töölaua, mis neid mõõdikuid ka visuaalselt välja kuvab.

  • Koostöös kasutajakogemuse ekspertidega oleme teinud uuringu tavapärase veebifunktsionaalsuse tüüpiliste kasutajate käitumise mustrite analüüsimiseks.

    Oleme välja töötanud olulised sündmused ja mõõdikud selliste olukordade välja toomiseks. Seadistamine iseenesest on küllalt tehniline.

  • Mõõdikute seadistamise eeltingimus on, et Google Tag Manager või Piwik Tag Manager veebi puhul korrektselt töötaks.

    Oleme näinud väikest osa veebidest, kus veebi tehnoloogiast tulenevalt kõik päris korrektselt ei tööta ning see võib seada mõõdetavatele sündmustele täiendavaid piiranguid. Paljudest takistustest on võimalik koostöös veebiarendajatega üle saada.

  • Töölaud on mõeldud kasutamiseks turundusjuhtidele, veebi sisu eest vastutajatele, veebidisaineritele ja veebipõhise müügi eest vastutajatele.

  • Töölaua kasutuselevõtmist mõjutab mõnevõrra see, kuidas veeb on tehniliselt üles ehitatud ja milline funktsionaalsus veebis olemas on. Osade veebide puhul piisab ka vaid mõnest moodulist.

    Igakuist maksumust mõjutab ka see, mitu inimest soovib töölauale igapäevaselt ligi pääseda. Iga töölaua mooduliga kaasneb igakuine hoolduskulu 100€+km töölaua töökorras hoidmiseks: jälgitakse, et andmevahetusliidestega pole tehnilisi probleeme tekkinud. Vajadusel ilmnenud probleemid kõrvaldatakse.

  • Esmalt igasugused tehnilised uuendused. Näiteks, kui Google, Piwik või Microsoft teeb oma platvormi toimivuse põhimõtetes muudatusi.

    Teisalt mõjutab sündmuste kinni püüdmist ka veebilehe enda arendamine ja elementide ümber nimetamine. Veebilehe arendamise ajal on mõistlik jooksvalt ka sündmuste püüdmise põhimõtteid uuendada või kontrollida nende toimivust peale uue versiooni üles panekut.

Soovid rohkem teada?
Võta meiega ühendust.

Vastame meeleldi kõikidele küsimustele nii telefoni, veebivormi, kui ka e-posti teel.